På gång; korsettmönster

I mitt förra inlägg skrev jag om att jag skulle försöka mig på att konstruera ett eget korsettmönster. Jag fick tips av både Emma och Cattis att använda boken "Mönsterkonstruktion för damkläder" av Öberg/Ersman. I den boken finns nämligen en beskrivning på hur man konstruerar ett korsettmönster. Jättebra tips, men jag har redan provat på det mönstret, bland annat när jag sydde Zebraklänningen, Jeansklänningen, Prickiga klänningen och Volangklänningen

Jag ville prova på något nytt och eftersom jag gillar utmaningar så började jag från scratch och mätte på mig själv och donade och ritade mönsterdelar på fri hand. Jag sydde en prototyp av lakansväv och jag är förvånad över mig själv för det blev faktiskt jättebra. Visst behövde jag lite provningar för att finjustera men nu sitter den som en smäck.

Nu ska jag bara hitta något tyg att sy utav, fjädrar, öljetter och hyskor/hakar.


Ritar ut mönsterdelar på papper.


Klipper ut mönsterdelarna i tyg. Totalt 10st delar.


Den färdiga prototypen som sitter perfekt! (Dock efter 2 provningar...)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag skulle vilja fråga dig om en sak och om du kan hjälpa mig. I skolan så ska jag få ha ett prov på att sy en avancerad blixtlås med något och då ska man endast följa en beskrivning.kan du tipsa mig om ngt? lix,..hur jag ska göra och så:)?

svara mig på mejl

2009-04-28 @ 19:33:12
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

ska definitivt kolla i dina sytips! kram!

2009-04-28 @ 23:24:28
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: sabina

shit vad grym du är på att sy kläder! ;o

2009-04-29 @ 16:26:25
URL: http://ssabinaah.blogg.se/
Postat av: Josefin

Svar till kommentaren längs upp:

Förstår inte riktigt din uppgift. Vad är ett avancerat blixtlås för något och vad ska det sys fast i?

/Josefin

2009-05-03 @ 19:42:33
URL: http://josefindesign.blogg.se/

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback