Ny bok

Beställde hem en bok här i veckan, "The Basics of corset building"  av Linda Sparks. (256kr på Adlibris). Nu har jag hunnit skumma igenom den lite grann och den handlar om hur man syr en korsett. Det tipsar bl.a. om vilka tyger man bör använda, hur man ska göra med fjädrarna, vilka olika korsettmodeller man kan göra och självklart, hur man ska sy ihop den.

 + Jag tycker att det var bra och tydliga instruktioner, dock på engelska, men det finns förklaringar på fackord längst bak i boken som hjälpte mycket. 

 - Minuset med boken är att det inte står någonting om mönsterkonstruktionen till korsetterna, och det var nog mest det som jag var intresserad av egentligen. Författaren ger endast tips om varifrån man kan köpa bra korsettmönster.


I besvikelse över att det inte fanns någon mönsterkonstruktion i boken började jag konstruera ett själv. Får se hur det går med det, eller om jag tvingas beställa mönster också...

Lite uppslag från boken:

Här visas hur man syr ihop delarna och vad det är man ska tänka på.


Här visas lite olika provningar och hur man ska ändra korsetten så att den ska passa.

Kommentarer
Postat av: frida

vi gjorde just korsetter på skolan, och vi fick då lära oss att mönstret inte är det viktigaste.

utgå från en grund, och ta bort all rörelsevidd (lämna 2 cm i rörelsevidd om du ska ha dragkedja i den) strunta i balans måtten, sedan syr du en korsettstomme i grov lakanväv och ta hjälp av någon som kan prova in den. då får du automatiskt dina balansmått på rätt ställen, men se till att ha tre cm i sömsmån, och prova med sömsmånen utåt, utifall du skulle behöva spräcka upp den på vissa ställen, så är det praktiskt.

Sedan gör du dina ändringar på korsett stommen och ritar ut samma på mönster så har du mönster till yttyget.

Lycka till:)

2009-04-25 @ 11:17:25
URL: http://fridajosefin.blogg.se/
Postat av: Emmas konst & design

Köpte inte du konstruktionsböckerna i textilslöjdkursen? Där finns det ju bra beskrivningar. Då har du en grund i alla fall, sen gör du bara inprovning! :) Kommer gå galant! Har också funderat på att sy något korsettliknande... :)

2009-04-25 @ 12:40:54
URL: http://emmaogren.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej :)

kan du skriva en beskrivning på hur man syr in byxor?

Asså hur man kan göra de mindre genom att sy in dem.

Tack på förhand!

2009-04-26 @ 13:22:57
Postat av: Cattis

I "Mönsterkonstruktion för damkläder" av Öberg/Ersman så finns det en beskrivning som är bra, men jag vill tipsa om att ta in mindre på framstycken då man oftast vill ha det helt rakt där fram, och ta in mest i sidan och på bakstyckena. och gör i fler delar än vad de har.

2009-04-26 @ 20:43:55
URL: http://katafalk.wordpress.com
Postat av: Anonym

kollar du inte på din kommentarer?

du borde göra det :)

2009-04-30 @ 12:45:20
Postat av: Josefin

Svar till kommentar 2009-04-30 12:45:20:

Jo jag brukar kolla och svara på mina kommentarer. Men oftast kan det dröja ett tag eftersom jag inte bloggar varje dag.

/Josefin

2009-05-03 @ 19:51:53
URL: http://josefindesign.blogg.se/

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback