På gång; Moncler jacket

Mitt svarta gabardintyg har nu legat till sig ett tag här hemma och är nu redo för att sättas saxen i. Det ska bli en kort A-linjeformad sommarjacka med 3/4 ärmar och en detalj framtill som ska påminna om en slips. Inspirationen kommer från Monclers spring/summer collektion 2009 som har en röd och en rosa regnjacka som jag föll pladask för.

Jag har inte börjat med mönsterkonstruktionen än. Jag hade tänkt att jackan, precis som på bilden, skulle ha raglanärmar. Det är något som jag aldrig har konstruerat förrut så det ska bli en utmaning. Alla tips mottages! 

HÄR kan du se Monclers fantastiska jackor ur spring/summer 09. Scrolla ner till jacka nummer åtta så ser du den jacka som jag hämtat min inspiration från.

Kommentarer
Postat av: Lova

Det var en snygg jacka och det fanns en hel del annat tjusigt på hemsidan. Förstår att du vill göra den :) Tyvärr har jag inga tips om ärmarna, har inte heller gjort det.

2009-07-15 @ 09:52:18
URL: http://www.baralova.se
Postat av: frida

Näe, jag tror den blir lite svårsåld haha;) men våra lärare tycker att det är ett bra sätt och se hur man utvecklas, och att man bör försöka sy ett plagg på så lite tid som möjligt om man ska ta ut timpeng, men jag skrattade gott när jag sydde mitt första plagg på skolan och fick se den hiskerliga summan^^

Sömmen mitt på axeln fortsätter längs hela ärmen ner sedan, men jag vet att man kan konstruera ett mönster med bara en ärmsöm, men då bör man nog använda trikå. Jag har sytt en sådan barntröja en gång från ett färdigt mönster, så jag vet inte riktigt hur man går tillväga. tyvärr!

2009-07-17 @ 11:14:44
URL: http://fridajosefin.blogg.se/
Postat av: Caroline, LINA FRANKღ

Härlig blogg! ska vi följa varandra via bloglovin gumman? :)

2009-07-18 @ 20:46:09
URL: http://carolinefrank.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hur går det med projekt Moncler Jacket? =) Förlåt att jag inte hunnit svara på mailet... men det dimper ner ett snart =) Tack för att du svarade mig!

2009-07-19 @ 17:41:34
URL: http://vafannuda.blogspot.com/
Postat av: Josefin

Svar till Frida:

Tack, ska forska vidare!



Svar till Caroline, LINA FRANK

Roligt att du gillar min blogg, ska kika in på din blogg och läsa lite. Men i övrig är jag emot den här grejen med "följ mig så följer jag dig". Jag följer de bloggar jag själv gillar.



Svar till Caroline:

Har varit i stugan i helgen och inte jobbat mer med jackan, är fortfarande på mönstekonstruktionsstadie.



/Josefin

2009-07-20 @ 15:17:55
URL: http://josefindesign.blogg.se/

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback