Mönster till neccesären

Vill du sy en egen neccesär som du själv kan bestämma storlek och mönster på? Här nedan finns en beskrivning.

Börja med att bestämma hur lång och bred neccesären ska vara. För att sedan räkna ut hur mönstret ska se ut tar du längden plus två centimeter  och bredden gånger fyra. Alltså, vill du att din neccesär ska vara 25 centimeter lång och 10 centimeter bred så ska mönstret mäta 27x40cm.

Blixtlåset är lika med längden på neccesären plus 2cm, alltså 27cm

Klipp ut en tygdel efter ditt mönster. Jag valde att fodra min med plast. Fodret ska även det vara lika stort som mönstret.  

image82

Om du ska ha plast i neccesären ska du sy ihop de två delarna med sicksack. OBS! Nu ska delarna inte ligga räta mot räta då du inte ska vränga dem. Ha utsidorna utåt!   

image83

Nu ska du sy i ett blixtlås längs de kortare sidorna på neccesären så att nessesären blir till en tunnel.
Blixtlåset sys räta mot räta. När blixtlåste är på plats har jag sytt en stickning, den vita sömmen, 1 centimeter ifrån blixtlåset på vardera sida för att hålla in sömnsmånen. Men jag syr den också för att jag tycker att det ser snyggt och välgjort ut.

image84
image85

Nu ska neccesären se ut som en lång tunnel och det enda som fattas är att sy ihop kortsidorna.
Jag pressar ihop tunnel med avigsidan utåt så att den blir platt och mäter så att blixtlåset ligger precis på mitten av ovansidan. Jag trycker sedan in långsidorna lika långt på varje sida enligt mallen och syr en raksöm 1cm från kanten.



image86

Sedan är det bara att vända neccesären så att den blir rättvänd och trycka ut hörnen. THAADAA, färdig.

Kommentarer
Postat av: Nina

Vad bra att jag hittade hit idag, har funderat på vad jag skall ge till min man i julklapp å har nog tänkt att en nessesär skulle passa fint men har inte hittat nåt bra mönster, å så har du en hel beskrivning här påhur man göra :-)



Perfekt!



Tack för hjälpen...

2008-11-23 @ 09:37:35
URL: http://ninasyr.blogspot.com
Postat av: sandra

Samma här! Ibland vill man ge mer personliga julklappar och jag har funderat och funderat på vad jag ska sy ihop för personligt att ge bort. Sen slog det mig, en necessär är perfekt. Så jag hittade ett zebra fuskpäls tyg som jag tänkte använda mig av.. o nu hittade jag mönstret :) TACK!



Frågan är vart du hittade plasten?

2008-11-25 @ 23:00:38
URL: http://sandraedlund.blogg.se/
Postat av: Josefin

Svar till Nina och Sandra:

Vad bra att ni hittade hit och uppskattar beskrivningen som jag har gjort! Julklapparna blir nog toppen!

Plast hittade jag på en byggaffär, sån som man lägger på golvet när man målar typ... men annars kan man hitta plast på vissa tygaffärer med.

Eller ett superbra tips: ett duschdraperi på IKEA för 15kr. Finns både genomskinliga och olika färger om man gillar det!

/Josefin

2008-11-29 @ 15:41:36
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: sofie

åhh vad fin! tänkte testa att göra en egen av två gamla linnen, enligt din beskrivning. Önska mig lycka till ;)

2009-02-17 @ 19:57:38
URL: http://sofief.webblogg.se/
Postat av: Whiskey

Aha, kanoooon.. Den får jag ju ta och göra, necessärer verkar man aldrig få för många av och dyr är dom små satarna att köpa med.. Länkar hit om jag syr/lägger den i bloggen..

2009-04-19 @ 20:10:54
URL: http://bluewhiskey.blogg.se/
Postat av: Whiskey

Så där ja.. Nu har jag sytt necessären och länkat hit som utlovat :p Kredit ska dit kredit ska ^-^

2009-05-12 @ 20:40:41
URL: http://böuewhiskey.blogg.se/
Postat av: Sofia M

Tack! Du är underbar:) Du ger vekrligen energi så man orkar:D Tack, tack, tack och tack igen!

2010-05-08 @ 17:07:57
URL: http://amigurumiomer.blogspot.com
Postat av: frida och elli

vår sy maskin gick sönder och då fick vi göra om lite och ta för hand! ps. det var ett bra tips!

2010-08-16 @ 12:35:09
Postat av: Signe

Hej Josefin! Jag gjorde din necessär idag. Enkelt och kul! Jag använde en bordstablett vilket blev jättebra. Bilder finns på frokenfynd.se.

Jag länkade givetvis till dig!

Vänliga hälsningar Signe

2011-02-25 @ 23:06:23
URL: http://www.frokenfynd.se

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback