Familjeporträtt

Under hösten 2012 provade jag mig fram i lite olika sömnadstekniker. Och för att det inte bara skulle bli något som jag testade och sen la på hög så slutade de flesta experiment som bonader som jag gav bort.
Detta är en bild jag ritat av min bror, hans fru och barn. Det är egentligen två fotagraferade bilder som jag klippt ihop. Bilden lades sedan in i photoshop där jag lekte lite med olika filter och färgsättningar för att få till det. Jag ritade av bilden från dataskärmen ner på ett A2 papper och sedan kopierade jag av bilden på vliesofix.
 
Vliesofix är ett tunt papper med klister på som man kan stryka fast på tyg. När pappret är faststryket på tyget dras det bort, då finns det klister kvar på tyget och det kan strykas fast på ett annat tyg.
 
Jag strök fast vliesofixet på ett svart tyg och klippte ut alla delar som inte skulle vara svarta. Sedan strök jag fast det svarta tyget ovanpå det vita tyget.
Jag lade även in lite rött och grönt i bilden för att få lite mer liv i den. 
 
När alla delar var på plats sydde jag runt dem med en smal, tät sicksack.
För att färdigställa bonaden klippte jag ut en baksida, la in ett mellanlägg och sedan bandkantade jag ihop allting.
Den blev häftig om man ser den på håll och kisar lite.
Trackback