En gröngölings sampler quilt

Hade sportlov här om veckan och såg fram emot en vecka där jag kunde ha det lugnt och skönt och inte göra någonting. Men vad gör jag då? Jo jag börjar sy på ett lapptäcke.

Hade massa gröna småstumpar hemma som jag slängde i tvättmaskinen och sedan började jag fundera på hur det skulle bli. Sökte på lappteknik på google och tittade på massa klipp på youtube men kunde inte bestämma mig för vad jag skulle göra. Tillslut kom jag på den briljanta iden att göra lite av varje.

Utan att egentligen ha någon koll begav jag mig ut i quiltningsdjungeln med målet att det skulle bli något grönt och slutresultatet är jag väl rätt så nöjd med. Men med lite mer eftertanke, bättre färgkombinationer och nogrannare planering hade det nog blivit bättre, men det är ju därför det är en gröngölings quilt.   


Täcket mäter ca 150x190cm och det måttet är väl mer en slump än skicklighet, men det täcker precis våran säng.


Täcket består utav tolv block som är ihopsydda med ljusgröna remsor och kantat med mörkgrönt band.


Star, är en enkel och stilfull ruta. Fyra ljusgröna och fem mörkgröna kvadrater som skärs diagonalt och sys ihop igen.

HÄR finns inspiration till hur man syr stjärnan.

Fan, ska se ut som en fläkt och denna var väl inte tänkt att bli så här enkel egentligen, den kan utvecklas ytterligare för att se mer effektfullt ut.

HÄR finns inspiration till hur du syr fläkten.


Två varianter på 10minutes block, ganska effektfullt när kanterna på mittbiten inte är raka utan böjda. Riktigt enkelt att göra och som det låter tar det bar ca 10minuter.

HÄR är en beskrivning på youtube


Pineappleblock ser mer avancerat ut än det är. Provade två färgvarianter men de görs på precis samma sätt.

Här är en beskrivning på youtube


Card trick vet jag inte riktigt varför denna kallades, men den ser ganska häftig ut när färgerna går in i varandra. Består av trianglar som väds och vrids eftersom man skär isär dem.

HÄR finns lite bilder som visar hur man gör.

En ninepatch block variant, alltså nio rutor som här ihopsydda 3 och 3 i 3 rader för att sedan skäras itu på mitten vridas och sys ihop igen.  

HÄR finns lite bilder som visar hur man gör.  


Tumbling blocks, är nog min favorit för att det har en 3D-effekt. Kan man bara mäta en 60graders vinkel är inte detta så svårt.

En bra youtubefilm på hur man gör finns HÄR


Täcket är ihopquiltat och i varje block syns kontrurerna av mönstret på baksidan.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Ohjälp vilket arbete! Riktigt snyggt!! (;

2012-04-16 @ 19:22:51
URL: http://sooq.blogg.se/

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback