På gång; en klänning blir till

Har sytt på en klänning de senaste dagarna och blev färdig idag. Tyvärr har jag inte kameran tillgänglig just nu så det bjuds bara på lite skisser på klänningen så länge.

Köpte ju lite tyger i sommras och det enda som blivit använt av dessa var baddräktstyget, trikåtyget till haremsbyxorna och det ljusblåa tyget till älgkompisen. Nu hittade jag det brunrandiga bomullstyget i gömmorna och tänkte att det kunde blli en klänning så jag satte mig och skissade på olika idéer jag hade.

Dessa är två av de skisser jag gjorde:


Första idén var att göra en klänning med knäppning mitt fram i livet (bild t.v.), korta ärmar och en tight kjoldel med svallande volanger i olika lager baktill. Jo men tjena, när jag började mäta och tänka på tyget och tygåtgången märkte jag ju att jag knappt hade tyg så det räckte till en enkel rak klänning. Dags att tänka om.

Började skissa på en enklare klänning som skulle ha knäppkant mitt fram hela vägen från hals till knä och blev rätt så nöjd med det. Började lägga ut livdelarna i tyget  och tänkte shit, jag kanske måste mönsterpassa ränderna i tyget lite också. Så efter mycket pusslande fick äntligen ut livdelarna och kjoldelarna, men då var det bara småslamsor kvar av tyget, det skulla knappt räcka till ärmar. Hmmm, tänka om igen, vad kräver lite tyg? Holkärmar fick det bli, det har jag  ju inte gjort förrut heller. 

När jag sytt ihop livdelarna och kjoldelarna började jag tänka på hur jag skulle få till knäppkanten, stora fina mörka knappar ville jag ha. Men när jag började tänka på det mer såg jag framför mig hur tråkig den här klänningen skulle bli med vanliga knappar. Letade i min recykle-låda och hittade ett svart långt öppningsbart blixtlås och tänkte att det kunde bli snyggt. Skissade ner idéerna igen och nu blev skissen till höger till. Och nu när klänningen är helt färdig så är den rätt så lik.

Ja, så här kan det gå till ibland när jag syr, man börjar med en idé men slutresultatet blir något helt annat. Men oftast blir det bra i alla fall.

Kommentarer
Postat av: jejja

ser onekligen ut att bli en hit, men ska bli kul å se livebilderna....

2011-01-14 @ 14:52:11
URL: http://www.jejja79.blogspot.com

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback