Randig klänning

Efter att inte ha sytt på så länge kände jag att det var dags att börja dra i trådarna igen. Ett enkelt snabbsytt projekt skulle det bli av något tyg som jag redan hade hemma i lådan. Eftersom jag inte har någon provdocka så började jag med att svepa in mig i tyget och på olika sätt "posa" framför spegeln. Tillslut valde jag att sy en klänning av ett "trekantsliv" med midjeband och figursydd kjoldel.

Egentligen skulle jag velat ha en helcirkelkjol till denna överdel men jag hade så lite tyg så det enda som skulle räcka var att sy någt tight. Synd tycker jag.

Överdelen som i stort sett är helt tringulär har fått ett axelband av flätade tygrester som blev riktigt dekorativt tycker jag. Det är även veck i sidsömmen i överdelen för att forma tyget efter kroppen.

Klänningen är helfodrad och kan vändas ut och in och användas så, den är då helvit.


Klänningen bak och framifrån

En fläta som axelband med även som dekorativ effekt


Veck i sidan av livet för att forma tyget efter kroppen

Klänningen är ganska roligt i sig men jag gillar den inte riktigt och därför kommer jag inte att färdigställa den. Det som saknas är dragkedja i sidan (på bilderna är den nålad) och en fåll nertill.


Kommentarer
Postat av: jejja

Åh den är ju superfin, du är en sån talang. Kollade på project runway häromdagen, ser dig nästan stå där och "posa" och dra i tyget precis som deltagarna där =)Synd att du inte tänker färdigställa den, den är jättefin.

2009-11-02 @ 05:40:54
URL: http://www.jejja79.blogspot.com
Postat av: Jenny

Du är så himla duktig, blir alltid så faschinerad och inspirerad av dig och dina "verk"! :)

2009-11-05 @ 10:32:54
Postat av: chanette

wow.. jag kom av en slump in på din sida och god damn it aldrig har jag blivit mer sugen och inspererad av en blogg som jag blev då jag kolla din. jag fastnade här inne i 1 hel timme.. wow du e super duktig.. du borde bli designer...hoppas det e ok att jag lånar några av dina bilder att ha i min insperations flik på min blogg.. skriver självklart din blogg adress under varje bild..

fan du e galet duktig

2009-11-07 @ 22:58:11
URL: http://darkbarbie.blogg.se/
Postat av: Anna

Du är verkligen jätteduktig! Klänningen är grymt snygg!

2009-11-08 @ 13:33:07
Postat av: Lucia

Jättefin, jag gillar att den var figurformad men jag förstår att du ville ha den som en hel-cirkelkjol för det är otroligt snyggt. roligt med vändbart, tycker även jag att du ska färdigställa den. Den är snygg!

2009-11-15 @ 00:49:37
URL: http://uplandsgarden.blogg.se/
Postat av: DoDo

Jättefin klänning! Den måste du absolut färdigställa!

2009-11-16 @ 17:59:52
URL: http://www.handmadebydodo.blogspot.com
Postat av: sandra

Jättefin klänning tycker jag.

Jag hade förresten sparat ett av dina inlägg som favorit. Det inlgäget från 2008 om hur man syr en kjol/ett linne. Och ikväll tänkte jag använda mig av instruktionerna för att sy en kjol. Men så går jag in och så har du tagit bort det inlägget! Jag blir jättebesviken :(

2009-11-21 @ 16:37:23
URL: http://sandrewja.blogg.se/
Postat av: Helena

Tjusig! Jag gillar flätan på ryggen.

2009-11-23 @ 16:22:15
URL: http://slojdande.blogspot.com
Postat av: Elin

Jag älskar verkligen din blogg! Det är så kul att läsa här och få inspiration till egna projekt, även om jag sällan orkar påbörja något.

Hur ser klänningen ut vit då? Kan du inte lägga upp en bild på det?

2010-07-22 @ 21:50:11
URL: http://eligin.blogspot.com
Postat av: terese johansson

tack för inspirationen! hade bestämt mig för att sy en klänning, o det enda jag hittade i tygaffären va ett randigt svalt tyg. men när jag kom hem så visste jag inte vad jag skulle göra. sen så fick jag syn på din klänning o fick därifrån lite inspiration. :)

2011-06-30 @ 20:42:44

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback