Gråärmsklänning

Min Lördagseftermiddag
Jag är precis klar med fållen och ska bara sy i dragkedjan i sidan på livet så är klänningen färdig. Om en timme ska en kompis hämta upp mig och vi ska göra ordning oss för senare under kvällen gå på galej. Självklart hade jag tänkt inviga klänningen jag höll på att sy och var inte speciellt stressad då det var gott om tid för att sy i en dragkedja.

Jag öppnar och stänger dragkedja några gånger för att se att den fungerar ordentligt sen nålar jag fast den ena sidan i livet. Att sy fast den sidan går bra och jag provar åter igen att dra löparan upp och ner för att se om den fungerar ok. Jag nålar fast den andra sidan och syr även fast den utan problem och tänker "- Vad skönt att klänningen är klar." Det är då all skit börjar...

Helt plötsligt har dragkedjan gett upp och löparen går inte att röra. Jag kollar om den fastnat i tyget, jag kollar om jag sytt för nära spiralerna och jag sprättar upp runt löparen för att se om den då går att dra upp men ingenting fungerar. Det är bara att sprätta bort hela dragkedjan och slänga den i papperskorgen.

Till saken hör den att det inte är första gången det händer, inte andra, inte tredje utan det är fjärde gången det händer sen i somras och det gör mig så himla arg. Det går att köpa dragkedjor på ett ställe i denna stad och dom suger verkligen. Ilskan kokar fram och tårarna börjar rinna när det ringer på dörren och det är dags att fara iväg och där står jag utan klänning med rödgråtna ögon. Vilken bra start på kvällen...

Det löste sig i alla fall till slut då jag för hand sydde klart klänningen på plats, det var lite lurigt närmast armhålet bara. Men nu går den varken att komma i eller ur.

Kvällen blev i alla fall underbar. 


Gråärmsklänningen
Ja, men om vi återgår till klänningen så är livet och ärmen taget ur nyaste numret av Burda med ett antal modifikationer då mönsterdelarna inte riktigt passade ihop. Mönstret kapade jag i midjan och gjorde en kjoldel som är utklippt på skrådden för att få ett finare fall.

Jag är faktiskt riktigt nöjd med modellen och den känns som "jag".


Kommentarer
Postat av: Linn

Wow, jättesnygg! Kan tipsa om att man kan köpa billiga blixtlås på ebay (från kina och england framförallt) som faktiskt fungerar jättebra!

2009-11-23 @ 22:10:37
URL: http://metrobloggen.se/87southbound
Postat av: Emmi

Supersnyggt!

2009-11-24 @ 19:57:06
Postat av: jejja

Men gud vad läcker... såg senaste numret av Burda, men det här är ju helt klart snyggare än vad de visade på bilden. kanon

2009-11-24 @ 20:25:21
URL: http://www.jejja79.blogspot.com
Postat av: miss c

sjukt jävla snygg. du borde sälja klänningar du syr.. på beställning så klart

2009-11-27 @ 23:16:34
URL: http://darkbarbie.blogg.se/
Postat av: Caroline

Åh tack så mkt!! Det hade VERKLIGEN varit uppskattat! :-D För jag kan inte alls förstå hur man kan ha sidsömmar och sen fickor typ snett framme på magen utan att man ser sömmarna av själva fickan om du förstår hur jag menar... för man vill ju inte alltid ha fickorna just i sidan på höfterna så att säga. Hehe vet inte ens om jag gör mig förstådd men hoppas det!



/Caroline

2009-11-30 @ 14:43:52
URL: http://carolinesodergren.blogspot.com
Postat av: Helén

Vilken otroligt trevlig blogg! Här lär jag kika in fler gånger!

2009-11-30 @ 16:32:59
URL: http://heleenlindberg.blogg.se/
Postat av: spoonful

Den är jättesnygg.

2009-12-05 @ 22:23:00
URL: http://www.mintminty.blogspot.com/
Postat av: malin

väldigt fina saker du syr! i skolan har vi ett uppdrag om att vi ska sy ett klädesplagg men vi får bara 200 kr att köpa tillbehören med. men mönstret kostar väl typ 150 så jag undrar om man kan göra ett eget mönster och om du har några tips på hur man kan göra?

2010-01-14 @ 15:37:49
Postat av: Josefin

Svar till Malin:

Vad är det för en trevlig utbildning där man får pengar att själv köpa material och sy?

Självklart kan du göra mönster själv men har du ingen erfarenhet av det så gäller det ju bara att träna träna träna, prova sig fram.

Det finns även billiga mönster att köpa, aldrig sett ett mönster som kostar 150kr, mycket billigare. Kolla i seconhand butiker, de bruakr sälja många mönster. Sen finns det ju mönstertidnigar att köpa t.ex. Burda, Easy fashion, Allt om handarbete. Då får du flertalet mönster för ca 50kr. LYCKA TILL.

/Josefin

2010-01-18 @ 19:47:30
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Julia

gud vad den där klänningen e snygg! älskar den

2010-03-15 @ 08:52:04
Postat av: Jenny linnea

Gud så fin!!

2010-04-30 @ 16:57:40
Postat av: Jossan

Hej! Detta är en av de finaste klänningarna jag sett här på din blogg.. Men, kommer du ihåg exakt vilket burda nummer det var? Där skrev du "det senaste" och detta var länge sedan nu... Så jag vet inte vilket nummer det är.

Ha en bra dag

2010-08-08 @ 11:22:52
Postat av: Åsa

Fantastiskt snygg!

2010-11-05 @ 22:02:33
URL: http://wozafixar.blogspot.com
Postat av: Fredrik

gud va snygg klänning! det gråa tyget passar värkligen till mönstret på klänningen. hur länge har du hållit på att sy? ps var köper du ditt tyg gör du det över internett eller i butik?Tack så mycket för all inspiration du ger mig till att sy :) !

2011-08-16 @ 13:03:08

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback