Utmaning

Jag blev för någon vecka sedan utmanas av Rostis. Efter lite funderingar har jag nu kommit på vad jag ska skriva om, men det är inte helt lätt att komma på någonting. Utmaningen går i alla fall till som följande:

Du som blir utmanad skall (denna text får kopieras):

Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.

Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.

När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg.


Den pryl som jag vill tipsa om är vanligt smörgåspapper på 20meters rulle och det finns nog att få tag på på varenda mataffär som finns. Jag använder alltid smörgåspapper som mönsterpapper när jag ritar mönster eftersom jag inte har någon syaffär som säljer mönsterpapper i min stad. Smörgåspapper fungerar minst lika bra, man ser lätt igenom det om man ska rita av något, det är mycket hållbart och det är tillräckligt brett för att kunna rita de allra flesta mönster, men sen finns det tejp också om det skulle krisa sig. Sen är det jättebilligt dessutom!  

Det var mitt tips det!
 
Smörgåspapper som mönsterpapper

Kommer inte på något praktiskt sytips just nu men jag lovar att dela med mig så fort jag kommer på något bra.

Jag utmanar:

Biggie
Baralova
Fridajosefin (fridajosefin.blogg.se)

Tyvärr så krånglar blogg.se som vanligt så sista länken går inte att länka.

Kommentarer
Postat av: Mia

Åh vad bra tips med smörgåspappret! Ska genast testa. Efter att ha tittat runt på dina bilder förut har jag nu testat sytt lite klänningar och guess what, din volangklänning blev inspiration till en klänning jag ska ha ikväll på 25årsfest! :)

2009-05-02 @ 10:47:02
URL: http://metrobloggen.se/annamarias
Postat av: Lova

Det var en utmaning att klura på det! Kul att smörgåspappret funkar för det där med bra mönsterpapper kan vara svårt att få tag på. Just nu tar jag från skolan för det är mkt kraftigare än det sladdret man får tag på i vanliga tygaffärer.

2009-05-02 @ 11:13:45
URL: http://www.baralova.se
Postat av: Biggie

Oj så kul :) Då får man gnugga geniknölarna nu då haha. Bra tips du kom på :) Så smart har inte jag varit köpte en hel jätte rulle från bergman-johansson så dom kom med lastbil hem till mig haha. Rulle varar LÄNGE och jag använder det till allt :P Nä nu ska jag försöka komma på nåt originellt :) kram

2009-05-02 @ 22:39:33
URL: http://modeprylar.blogg.se/
Postat av: lina

va bra tips.

men jag skulle gärna vilja att la ut en beskrivning på hur man syr in jeans, snälla :)

du har fortfarande inte gjort det (om du nu vet hur man syr in jeans) jag skulle vilja att du gjorde det om du vill

snäääällaaa :)

2009-05-03 @ 13:41:10
Postat av: Josefin

Svar till Lina:

Jag såg att du frågade efter en beskrivning i ett tidigare inlägg men har inte hunnit svara. Om jag ska skriva ihop en beskrivning så tar det ett tag. Sen har jag inte varit inne på bloggen så mycket på grund av det fina vädret som har varit!

Här kommer i alla fall en snabb förklaring på hur man kan sy in ett par byxor. Ett par vanliga jeans har ofta en "jeanssöm" på innerbensömmen, den är lite krångligare att ta in eftersom man då måste sprätta bort en stickning först. Därför rekomenderar jag att du syr in byxorna i yttersömmen. Prova byxorna ut och in, nåla ihop eller markera med penna hur mycket du ska ta in dem och sy därefter med raksöm i markeringen. Vips så har du sytt in byckorna. Om du behöver ta in byxorna längst uppe vid linningen och framfickorna kan det dock bli lite svårare då dú måste sprätta bort linningen och stickningen vid fickan, sen kan det även sitta nitar där som försvårar intagandet. Hoppas att du förstår beskrivningen!

/Josefin

2009-05-03 @ 19:39:06
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Elise

Tack för boktipset nedan. Boken låter intressant. Jag är alltid på jakt efter intressanta sömnadsböcker.

2009-05-03 @ 21:41:18
URL: http://elisestextilsida.blogspot.com/
Postat av: Mia

Sv; Ja det var samma klänning! :) Varifrån Jämtland kommer du ifrån? Jag har varit Jämttjej jag med ett bra tag! :)

2009-05-04 @ 11:40:11
URL: http://metrobloggen.se/annamarias
Postat av: Josefin

Svar till Mia:

Jag är inte från Jämtland. Vad har du fått det ifrån?

/Josefin

2009-05-04 @ 21:58:23
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Mia

Haha förlåt, jag har virrat till det. Händer ibland :) Sorry! Jag sydde klänningen med, och sen rosetten som pricken över i:t.

2009-05-05 @ 16:51:21
URL: http://metrobloggen.se/annamarias
Postat av: Emelie

Du är så himla duktig så jag tänkte be om lite hjälp. Jag funderar på att sy min balklänning (årskurs nio) med tubmodell och veckad kjol i något glansigt tyg. Det är själva bysten jag är bekymrad över, hur gör man inprovningar/insnitt och hur syr man dit en skena? :)

2009-05-05 @ 19:13:29
Postat av: Mirry

Spana in Dagens Fråga på vår söta blogg!



www.arntyochmirry.se

2009-05-05 @ 20:28:09
URL: http://www.arntyochmirry.se
Postat av: Josefin

Svar till Emelie:

Vad roligt att du vill sy din avslutningsklänning! Är du inte så insatt i hur man konstruerar mönster tycker jag att du ska leta ett färdigt mönster. Titta efter tidningar som Burda, Easy Fashion och Allt om handarbete, i dessa beskrivs även hur du ska sy ihop delarna.



Om du har en liknande överdel hemma så kan man även rita av den och använda som mönster.



/Josefin

2009-05-06 @ 22:22:27
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: zarah

hej, jag undrar om du eventuellt syr kläder som man kan köpa?



mvh Zarah

[email protected]

2009-05-12 @ 22:11:12
Postat av: Josefin

Svar till Zarah:

Jag funderar lite kring praktiska lösningar till sälja kläder jag syr. Eventuellt är det något som kommer att dyka upp snart. Är det något speciellt plagg du är intresserad av?

/Josefin

2009-05-12 @ 22:31:19
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Caroline

har smörpapper men tejp fäster ju inte på smörpapper... fäster det på ditt??? =O

2009-07-16 @ 02:13:18
URL: http://vafannuda.blogspot.com/
Postat av: Josefin

Svar till Caroline:

Min tejp fäster då på smörpapper utan problem. Och det är bara vanlig tejp.

/Josefin

2009-07-20 @ 15:21:26
URL: http://josefindesign.blogg.se/

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback