På gång; toile och mönsterkonstruktion

Har börjat komma igång med mitt Moncler jacket-projekt nu och sytt upp ett provplagg, eller en toile som det heter på lite finare språk. Det är mest raglanärmarna som jag jobbar med eftersom jag inte har konstruerat det innan.

Jag använder mig av boken "Mönsterkonstruktion för damkläder" av Inger Öberg och Hervor Ersman. Boken ger alternativ på hur man konstruerar två olika sorters raglanärmar, den ena har en söm från mitt på axeln och ner till ärmslutet och den andra har en inprovning mitt på axeln. Jag vill inte ha något av dera så därför hittade jag på något helt eget där det bara finns en söm mitt under ärmen.

För att vara säker på att min konstruktion lyckades sydde jag upp toilen nedan. Den vänstra ärmen har en inprovning mitt på axeln precis som boken rekomenderar och den högra har bara en söm mitt under ärmen. Den med inprovning blev aningen mer formade över axeln men inte så mycket bättre, så jag tyckte att min konstruktion blev godkänd och kör därför på den. (ärmlängden stämmer inte, struntade i att mäta ut det på toilen så därför ser den lite konstig ut.)


Min toile, inte så snygg va?

Kommentarer
Postat av: Jaquelen

Hej! Jag gillar din header jättemycket, gillar speciellt den randiga och den gråa enärmade klänningen. Men är Mönsterkonstruktionsboken bra för jag tänkte köpa den.

2011-01-05 @ 05:08:37
Postat av: Josefin

Svar till Jaquelen:

Vad kul att du gillar min header och några av klänningarna! Jag använder mig ofta av mönsterkonstruktionsboken och jag gillar många delar utav den. Den innehåller många grundmönster och har beskrivningar i hur man gör mönsterändringar för att mönstret ska passa just din kropp men den visar också hur man gör ändringar på t.ex. olika detaljer som kragar, skärningar och modeller. Har du andra mönster kan du ändå använda dig av boken för att göra ändringar i det mönstret.



Jag skriver mer om boken under fliken "Sömnadstekniker - hur man syr..."

/Josefin

2011-01-05 @ 14:59:47
URL: http://josefindesign.blogg.se/

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback