Hur man syr en rynksöm

När jag designar kläder har jag en lite förkärlek till rynkor och använder det ofta i t.ex. puffärmar, volanger och skärningar. Men rynkor används inte bara för att det är snyggt utan det har en funktion också, det håller in vidden i plagget. 

Jag tycker att det är en smaksak hur långt tyget ska vara i motsvarighet till hur lång det ska bli färdigrynkat, det beror helt enkelt på hur mycket rynkor man vill ha och hur mycket vidd det är man ska hålla in. Men ska man sy t.ex. en kjol kan man ha ungefär dubbelt så långt som linningen. 

Det brukar rekommenderas att man syr två rynksömmar med ungefär en halv cm mellanrum men jag brukar alltid bara sy en. Jag tycker inte att man strängt behöver följa rekomendationer utan kan göra det som passar bäst för tillfället. 

Här kommer en enkel beskrivning på hur man syr en rynksöm.


Ställ in din maskin på att sy raksöm och öka stygnlängden till max.


Sy raksömen en pressarfotsbredd från kanten.


Så här ser sömmen ut när den är klar.


Dra i undertråden, då rynkas tyget.


När du har tillräckligt med rynkor knyter man ihop trådarna.


Så här kan det se ut när det är klart!

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag brukar sy två rynksömmar (eftersom jag följer rekommendationer), men jag har försökt med en ensam en gång. Då kändes det som att det skulle bli knepigt att få rynkorna jämna, så jag sydde en söm till. Men jag antar att det är den smak- och övningssak, hur man gör.

2009-07-31 @ 21:39:20
URL: http://litevarje.wordpress.com
Postat av: Moa

jag trodde inte att det var så enkelt :)så man ska ha typ dubbelt så mycket tyg ? :)

2009-08-02 @ 09:38:14
Postat av: Josefin

Svar till Karin:

Jag tror också det är smak och övningssak, men det är kanske enklare att få rynkorna jämnare första gångerna om man syr två rynksömmar bredvid varandra.



Svar till Moa:

Det beror på hur mycket rynk man vill ha, men ungefär dubbelt så mycket. Och det är SÅ ENKELT!



/Josefin

2009-08-06 @ 12:20:49
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: victoria

hejsan! Kan du inte lägga in en bild på hur klänningen sr ut på ? vore lite hjälp på traven för håller på sy en klänning nu enligt ditt mönster :) tack!

2009-09-02 @ 15:58:35
Postat av: elin

tack för hjälpen det där var jätte bra beskrivet!

2010-01-08 @ 15:26:22
URL: http://eedlings.blogg.se/
Postat av: tam

snälla snälla kan du visa hur man syr en enärmad tröja! snälla vill verkligen sy det

2010-01-13 @ 14:42:46
Postat av: Josefin

Svar till tam:

Jag kommer inte att lägga upp en beskrivning på en enärmad tröja. För tyvärr har jag inget sådant projekt på gång.

/Josefin

2010-01-18 @ 20:02:16
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Evasleva

Åh tack för hjälpen!

2010-07-19 @ 08:26:31
URL: http://www.evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: Sandra

Kanonbra beskrivning! TACK!!!

/ Sandra

2011-07-25 @ 14:28:05
Postat av: Sandra

Kanonbra beskrivning! TACK!!!

/ Sandra

2011-07-25 @ 14:28:51

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback