påskägg

image123Tovade så här i påsktider ett ägg av ull i olika färger. Är ingen mästertovare men jag har provat det ett par gånger och tycker att det är ganska rogivande att hålla på med. Tovning är en ganska tidskrävande aktivitet och det blir inte så ofta som man tänkt sig då ullen är ett levande material som gör lite som den själv vill. För er som inte provat tovning eller inte vet vad det är skriver jag en liten guide över hur man gör och vad det är som händer med ullen. 


För att kunna börja (blöt)tova behöver du kardat ull, ljummet vatten och såpa.

Kardad ull är ull som bearbetats genom en slags "borstning" så att fibrerna i ullen hamnar parallellt (ungefär som att reda ut sitt eget hår så att det hänger rakt ner). I och med detta blir även fibrerna renare och lossnar från varandra. Numer kan man köpa färdigkardad, färgad ull och börja tova med desamma.

När man tovar gnuggar och gnider man den kardade ullen som är lätt blött av ljummet vatten och såpa så att ullen filtar ihop sig och formas. Bearbetningen och värmen gör att ullens "fjäll" öppnar sig och ullfibrerna trasslar ihop sig, när ullen torkar sluter sig "fjällen" och det bildas en kompakt filt.

Vill man tova ett platt föremål av ullen lägger man kardad ull i några lager med fibrerna (själva hårstråna) i olika riktningar. Sedan blöter man det med såpavatten och gnuggar försiktigt med fingrarna, masserar, ullen tills man ser att den börjar fästa ihop. Ju mer man ser att ullen fäster ihop ju mer hårdhänt kan man bli. När det sitter riktigt ihop kan man ta en tvätt bräda och gnugga emot. (Eventuellt kan man slänga in den tovade ullen i tvättmaskin men då måste man rulla in ullen i plast för att den inte ska tova ihop sig helt.) Ullen kommer att krympa jättemycket och det måste man ta med i beräkningen om man har tänkt att göra något speciellt med det. 

När jag gjorde mitt ägg började jag med gul ull som skulle vara "kycklingen" mitt i ägget. Jag blötte ullen i lite såpavatten, la ullen i handflatan och gnuggade med den andra handflatan så att det blev en lite boll. När bollen hade tovat ihop sig la jag ett tunt lager ull av en annan färg, blötte och fortsatte att gnugga mellan handflatorna. Så fortsatte jag att göra lager efter lager tills bollen hade fått den storlek jag önskade (eller tills jag blev less). Till sist tog jag ofärgad (vit) ull som skulle föreställa skalet på ägget och gnuggade fast. När ägget hade torkat tog jag en kniv och delade på det och ett mönster dök upp inuti äggskalet.      

image124

Vill du veta mer om tovning och ull finns en bra hemsida:
student.educ.umu.se/~dis00-01/ull/index.html


Kommentarer
Postat av: Malte o snokens matte

hur mkt såpa ska man ha i vattnet? ska göra lite ull "stenar"

2009-10-25 @ 11:33:25
URL: http://www.cybertaxarna.blogspot.se

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback