Hur man syr en rosett

Tänkte beskriva hur man syr en rosett som man kan sätta fast på t.ex. en klänning eller en väska. Jag använde denna metod när jag sydde rosetten till min prickiga klänning.

1.
Det man ska börja med är att bestämma hur stor rosetten ska vara. Sen klipper man ett tygstycke som är dubbelt så långt och dubbelt så brett som det man tänkt.

Min rosett ska bli 30cm lång och 15 cm hög, alltså klipper jag ett tygstycke som är 60x30cm.

2.
Vik sedan ihop tygstycket på mitten så att långsidorna ligger emot varandra och sy en raksöm längs den längre sidan.

3.
Vänd den ihopsydda tygbiten och placera sömmen mitt på översidan. Pressa sömmen med strykjärn men pressa inte vikningen, den blir finare om den är rundad och mjuk.  

Sicksacka kortsidorna.

4.
Mät ut vars mitten är och vik ena kortsidan in mot mitten och överlappa den ca en halv centimeter.

5.
Vik sedan den andra sidan och låt även den överlappa mitten med en halv centimeter. Mät och kontrollera så att det ser likadant ut på båda sidor.

Sy en raksöm precis mitt på tygbiten så att du syr i båda de invikta sidorna samtidigt.

6.

Nu ska du sy en rynksöm för att tygstycket ska få en rosettform .

Jag har provat att sy med de längsta styngnen på maskin och sedan rynkat dem men det gick inte så bra då det var så tjockt och då blir rynkorna inte snygga. Så jag rekomenderar att du syr för hand.

Sy ca 1cm långa stygn (förstygn) upp och ner längs mittsömmen på rosetten och dra sedan i tråden så att det rynkar sig. Använd en ganska tjock tråd så att den inte går av.

7.
Nu ska du sy en ring som håller ihop rosetten och döljer alla sömmar. Det är en smaksak hur bred man vill att den ska vara, men jag gjorde min 3cm bred.
Tygstycken som den är gjord av är 9x11cm. Börja med att sy ihop långsidorna till ett rör. Rättvänd och pressa.
 
8.
Sedan ska du sy ihop tygdelen till en ring, sy så att alla sömmar kommer inåt.


















Trä över ringen på rosetten och forma rosetten så att den ser snygg ut. Sy eventellt fast ringen med några (smyg)stygn så att den sitter på plats. 

Färdig!!



Kommentarer
Postat av: Mia

Tack för det tipset! Nu vet jag var jag ska titta när jag ska sy på rosetten till jackan jag tänkt sy...Förresten så blev klänningen jättesnygg på dig- hade sett ut som i sjätte månaden om jag haft en sån.
Kram Mia

2008-03-15 @ 19:36:24
URL: http://pysselmia.blogg.se
Postat av: cecilia

Tack så väldigt mycket för beskrivningen! Vilken rolig bloggidé förresten - att blogga om sömnad och design!

2008-04-05 @ 16:33:34
Postat av: camilla

perfekt precis vad jag behövde! tänkte sy ett hårband till lillflickan som ska döpas på söndag=).

2008-09-12 @ 12:11:05
Postat av: chanel

hej! alltså jag har nog använt lite för tjockt tyg, för det verkar inte gå att få rynkor ;o vet du hur jag ska göra?

2009-01-09 @ 23:20:59
URL: http://www.homophobiaisgay.devote.se
Postat av: Johanna

Hjälp vilken bra tutorial! Tack så hemskt mycket! Älskar rosetter, nu kan jag äntligen sy och stoppa rosetter på allt jag äger och har ;-) : D

Tack!!

/Johanna

www.YouTube.com/LunaCherry2

2009-03-28 @ 14:25:51
URL: http://lunacherry.blogg.se/
Postat av: Theres

Grymt bra guide! Kommer använda mig av denna många gånger!!

2009-04-06 @ 22:13:36
URL: http://sereht.blogg.se/
Postat av: Emilia

Snyggt! :D

Gu, vilken bra blogg! Behövde verkligen veta hur man gör en rosett, eftersom jag ska sy en till min klänning ;)

Tacktacktacktackatck! ;D

2009-04-17 @ 17:45:21
URL: http://lifeofteen.blogg.se/
Postat av: Carro

Hej! Trevlig blogg (:

Har två frågor, vilket tyg är bäst att använda att göra rosetten med? Ska ha den på min svarta skinnväska. Och så hur kan man göra en rosett med band under? vet intte riktigt hur jag ska förklara men asså så det blir /\ sådär under.

2009-04-30 @ 04:54:43
URL: http://xcarolinee.blogg.blogg.se/
Postat av: Emelie

Riktigt bra guide!

Använde mig faktiskt av din beskrivning häromdagen. Rosetten blev riktigt bra men satte på två extra tygbitar så att det såg ut som en knuten rosett^^

2009-04-30 @ 16:21:32
Postat av: Josefin

Svar till Carro:

Vändsy ett långt band och trä det igenom den lilla ringen på baksidan så tror jag att det kommer se ut som du menar.

Jag tror nästan att man kan ha vilket stumt tyg som helst när man syr en rosett, så ta något som passar väskan eller något som matchar jackan..



Svar till Emelie:

Vad roligt att det blev bra och att min beskrivning fungerar. Det var nog såna band som Carro, en kommentar upp, frågade efter.



/Josefin

2009-05-03 @ 19:28:55
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: emma,

Tänkte bara fråga, kan man sy en rosett av ett gammalt lakan om man inte har tyg?:P

2009-05-25 @ 17:28:18
URL: http://broccoile.blogg.se/
Postat av: lina

Tack för att jag har fått så mycket inspiration, har sytt sen klänning som blev riktigt bra

2009-06-06 @ 17:07:48
Postat av: Linn

TACK! :) jag ska sy en bikini med en stor fin rosett på framsidan denna guide hjälpte mig jättemycket!!



2009-08-18 @ 16:30:59
URL: http://americaandme.blogg.se/
Postat av: Ellen

jätte bra och lättförståelig beskrivning, den har hjälpt mig många gånger. Älskar att ha rosetterna i håret eller på kläderna. Nu senast hjälpte den mig när jag sydde en kuvertväska åt min syster :)

2009-10-30 @ 12:01:31
Postat av: Linn

Underbar beskrivning! :) Nu har jag sytt min rosett! :)

2009-11-19 @ 21:09:52
URL: http://americaandme.blogg.se/
Postat av: Runa

Hej anmäl dig gärna till veckans blogg! http://runizen.blogg.se

2010-03-03 @ 22:12:05
URL: http://runizen.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Jag gjorde en roset den blev ur gullig! Jag har den i håret just nu. Nu kan jag fixa mina kläder lite sötare! Jo jag tycker du borde fixa så man kan se hur man ska göra en kläning och en kjol för det vet inte jag. Jag har letat efter beskrivningar hela dagen men hitta inget. Snälla kan du ge lite tips hur man kan göra enkla kläningar och kjolar!

2010-03-06 @ 15:53:03
Postat av: Julia

Hej! din blogg är jätte inspererande för mig,jag älskar att sy och skulle vilja bli riktigt duktig ngn gång... så jag önskar mig bara en symaskin nu till min 12-års dag så jag kan träna och sy så mycket jag vill och kan...



dina beskrivningar och ritningar ger mig otroligt mycket insperation och bra information om vad jag kan göra!!! så tack så hämskt mycket för tipsen!!! <3<3<3 älskar din blogg!!!

2010-03-12 @ 16:52:45
Postat av: MizZy

UNDERBART! DU ÄGER!! jag ville lägga till en stor rosett på min klänning och du räddade mitt liv <3

2010-04-07 @ 14:43:30
Postat av: Johanna

Tack!



Jag har ingen accesoar att ha till klänningen jag ska har sytt till skolavslutningen men nu är ju det fixat :D



Jätteglad!

2010-05-06 @ 19:47:36
URL: http://baralillaj.blogg.se/
Postat av: tilde

Nu blev jag räddad! Behövde VERKLIGEN beskrivning på rosett!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2010-07-01 @ 13:29:46
URL: http://littlebigi.blogg.se/
Postat av: Jj

TACK :D skulle sy en rosett till en mimmi pigg kostym och denna guiden funkade super :D även fast min kanske inte blev lika snygg som din i slutändan så ser man i alla fall att det är en rosett :D haha tack igen :)

2010-10-01 @ 00:06:08
Postat av: Emma

Tack för en superbra beskrivning :) Den var till stor hjälp när jag skulle sy en stor rosett till håret!

Tack så 7-kt mycket :)

2013-03-16 @ 10:41:32
Postat av: Cat

Superbra beskrivning! Det behövdes :)

2013-10-21 @ 13:41:58
URL: http://rarity.bloggplatsen.se

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback