Hur jag konstruerar mönster

Fick en fråga om hur jag konstruerar mönster som jag tänkte att jag kan svara på. Jag brukar göra på lite olika sätt beroende på svårighetsgraden på det jag ska sy.

Ska jag sy något väldigt enkelt. Till exempel en kjol eller ett linne så brukar jag konstruera mönstren helt från scratch. Jag mäter på mig själv och ritar på ett papper hur jag vill att linjerna ska gå. Men ofta ritar jag inte ens ett mönster till de enklaste plaggen utan klipper direkt i tyget istället.

Ett annat sätt för att konstruera mönster är att använda redan uppsydda plagg. Har jag en tröja eller ett par byxor som jag vet sitter bra men som jag vill designa om lite ritar jag helt enkelt av dem på mönsterpapper. Vips så har jag plaggets mönster som jag kan göra ändringar på. Det bästa med detta sätt är att jag vet att det kommer sitta bra. 

När jag har designat något, som är lite mer avancerat, som till exempel en jacka eller byxor använder jag mig av grundmönster. Det är färdiga framliv, bakliv, ärmar och ben som jag använder som grund och sedan gör massa ändringar i. Alla detaljer gör jag själv, som kragar och linningar, öppningar för dragkedjor och fickor.

Jag använder mig av boken Mönsterkonstruktion för damkläder när jag jobbar med grundmönster. Jag tycker att den boken är jättebra och rekommenderar den som vill sy egna kläder att använda sig av den.
Boken innehåller :
- Grundmönster till skjorta, kjol, byxa, liv med ärm, jacka, kavaj
- Beskrivningar hur du ändrar grundmönster så att det passar din kropp (eller den du ska sy åt såklart)
- Beskrivningar hur du kan ändra design

Kom ihåg att köpa den senaste upplagan om du vill ha boken. Storlekar och passformer har blivit modernare i den nyaste boken. (Det finns även Mönsterkonstruktion för herrkläder och Grundkonstruktion för barnkläder)

image63
Framsidan

image64
Grundmönster ur boken

image65
Uppslag med beskrivning av förändringar man kan göra i grundmönstret


Kommentarer
Postat av: Mia

Tack för tipset! Har nog varit lite feg tidigare med att rita eget men man kan ju inte mer än göra fel, och det blir det ju ibland TROTS mönster. Ärmhålen på tunikan blev betydligt mindre när jag tog in axelsömmen så det syns inte mycket däremot är kantremsan lite väl sladdrig. Borde egentligen sprätta och sy om den...

2008-01-09 @ 08:16:38
URL: http://pysselmia.blogg.se
Postat av: Lovisa

Tack så väldigt mycket för det boktipset! Jag syr de flesta av mina kläder själv och har ofta saknat denna "hjälpreda". Du designar och syr otroligt coola och fina kläder måste jag säga, har suttit här ett bra tag nu och kikat runt på din blogg!

2008-08-14 @ 15:43:04
Postat av: Josefine

Har du gåt någon sömnadsutbildning eller är det bara självlärt?

Puss och Kram !

2008-09-12 @ 11:14:13
URL: http://juffi.blogg.se/deliciously
Postat av: Josefin

Svar till Josefine:

Jag är till 90% självlärd. Sen har jag läst en kurs om klädsömnad och mönsterkonstruktion på 15hp.

/Josefin

2008-09-13 @ 10:22:56
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Biggie

Den boken är bra. Det var mycket från den vi tog när jag lärde mig mönsterkonstruktion i skolan.

2009-03-15 @ 23:08:23
URL: http://modeprylar.blogg.se/
Postat av: Caroline

Är du medlem på Burdastyle? Om inte, så gå med =)

2009-07-14 @ 15:30:19
URL: http://kcalorin.wordpress.com
Postat av: linnea

gud vad duktig du är!!!



vart köper man sy-böcker? Jag har letat som en galning men har faktiskt itne hittat! Om du vet vart man köper sådana böcker skulledet vara jätte snällt om du kunde mailat mig om det.



min mail



[email protected]

2009-11-28 @ 13:25:54
Postat av: Chardon

Hejsan!



Åh vilken bra sida du har :-). Kollade upp boken som du tipsar om och du skrev att man skulle köpa den nyare upplagan. Jag hittar bara den du har på bild. Vet du vad den heter, den nya boken?



Tack för all inspiration :-)



/Chardon

2009-11-30 @ 18:50:26
Postat av: Josefin

Svar till Chardon:

Den nyaste upplagan ser likadan ut och heter likadant som den på bilden. Det man får kolla upp är från vilket årtal den är tryckt. Köp inte bok som är tryckt på 80-eller 90-talet, då är passformen inte lika bra.

/Josefin

2009-11-30 @ 20:29:31
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Helena

Hur gör man om man har ett plagg men vill göra ett mönster i en annan storlek?

2010-05-28 @ 22:13:54
Postat av: Mia

Hej!



Jag undrar om du kan tipsa om hur man gör för att få en bra passform runt bysten när man ska sy en formsydd topp eller klänning i ett lite styvare tyg. Är det någon slags bröstkil man ska använda sig av?



2010-06-15 @ 15:28:02
Postat av: Marie

Instämmer med att boken är bra, har inte behövt köpa några mönster efter att jag köpt dennna bok.

2012-03-05 @ 09:14:34
URL: http://askstromdesign.blogspot.com/
Postat av: Nina N Nielsén

Hej,
Jag undrar när man skall göra ett mönster skall man lägga till rörelsevidd. Vet du hur mycket man skall ta?
Mvh
Nina

2014-04-18 @ 15:27:58

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback