Hur man syr i en dold dragkedja

En dold dragkedja är en dragkedja som ser ut som en vanlig söm när den är korrekt isydd. Dolda dragkedjor finns i tighta kläder av stumt material, t.ex. i midjan på kjol eller byxa och mittbak eller i sidan på en klänning.

Dela på dragkedjan och nåla fast den räta mot räta med plagget. Dubbelchecka alltid att det sitter rätt innan du börar sy!
image111
Nålat räta mot räta

Innan du börjar sy byter du till blixtlåspressarfoten, det är standard att det följer med en sån i alla symaskiner men de kan se lite olika ut beroende på symaskinens märke. En blixtlåspressarfot gör att du kan komma närmare dragkedjan med nålen. Flytta eventuellt nålen i sidled om de går på din symaskin. Sedan ska du sy med raksöm.

Skillnaden mellan att sy in en dold dragkedja och en synlig dragkedja börjar nu. När du syr ska sömnen hamna så nära "taggarna" det bara går utan att sy på dem. För att lyckas med detta måste du pressa "taggarna" mot tyget med fingrarna. Har man en dold dragkedja framför sig kan man se hur det är en smal invikt kant där "taggarna" fäster och det är den man ska pressa ner. OBS, det går endast om den dolda dragkedjan är nerdragen!  
image112
Jag syr och pressar ner taggarna med fingrarna

När sömmen är sydd viker man in sömnsmånen, dragkedjan ska då inte synas på rätsidan. Dra igen dragkedjan för att kolla så att det ser bra ut, dra sedan ner den igen och sy fast den andra sidan av dragkedjan på samma sätt. 
image113
Ena sidan är färdig

image114
Dragkedjan är på plats och ser ut som en söm

Fråga jättegärna om du inte förstår!!!

Kommentarer
Postat av: Inga

Jag har faktiskt tom klarat av att sy en dold dragkedja..! sydde ju min egen klänning till jessicas bröllop och där var den. blev faktiskt bra! :) hade hade!!

2008-02-18 @ 20:11:28
Postat av: Frida Tobiasson

Hej! Min balklänning är många "veck" och rynkor på, hur går det då om man vill ha en dold dragkedja i sidan? Klänningen är väldigt tajt om livet.
Tack på förhand// Frida

2008-03-18 @ 14:05:25
Postat av: JOSEFIN

Svar till Frida:
Det ska inte vara några problem att ha en dold dragkedja även om det är rynkningar och veck. Jag vet ju inte riktigt hur klänningen ser ut men oftast har man minst en rak lodrät söm i livet (mitt bak eller i sidan) och det är i den du syr fast dragkedjan.
Rynkorna och vecken får man helt enkelt sy fast i sömmen för dragkedjan.

Fråga gärna igen om du inte förstår.

2008-03-18 @ 16:14:36
Postat av: Tati

Hej! Vilken bra sida du har, man förstår snabbt vad du menar
=) Cred

Jag undrar hur man syr i en synlig dragkedja på bästa sätt så att taggarna syns. Jag ska sy ett par byxor och vill ha en synlig dragkedja i sidan. Byxan har fickor framtill. Jag har provat att sy fats dragkedjan i fram och bakbenet först och sidsömmen sist, men det blir ojämt och fult.
Ska jag sy sidsömmen först men lämna en bit för dragkedjan?

Har du möjlighet att lägga upp bilder på det?
Tack för din tid!
Tati

2008-04-22 @ 23:53:56
Postat av: JOSEFIN

Svar till Tati:
När du ska sy en synlig dragkedja skulle jag rekomendera att du syr sidsömmen först och lämnar biten för dragkedjan. Sen nålar du och syr fast dragkedjan medan den är stängd. Sy också gärna en förstärkningssöm (en tät smal sicksack)vågrätt längs ner där dragkedjan går ihop.
Hoppas att du förstår och att byxorna blir bra!
/Josefin

2008-04-23 @ 21:58:50
URL: http://josefindesign.blogg.se
Postat av: Emelie

Hejsan Josefin! Ville bara säga att jag älskar din blogg:) Tycker att du gör super fina kläder:)

2009-02-23 @ 11:22:11
Postat av: Rebecca

Jättebra förklaring på hur man syr dragkedjan. Hjälpte mig då jag skulle sy fast en dold dragkejda i sidan på en satinklänning!

//Rebecca

2009-06-04 @ 18:53:54
Postat av: Åsa

TACK snälla du för en rikitgt bra förklaring hur man syr en dold dragkedja. Förra gången jag gjorde det fick jag göra om det många gånger. Denna gången klarade jag det på första försöket! Tack än en gång! Du räddade min klänning...

//Åsa

2009-06-25 @ 13:27:57
Postat av: Kajsa

Hej! Om man ska sy en klänning med ett framstycke och ett bakstycke, med en dragkjedja som ska gå från armålan och ner, men inte HELA vägen ner. Ska man då först sy ihop framstycket och bakstycket och lämna öppet för dragkedjan eller syr man på dragkjedjan först och syr ihop styckena sedan? Lite komplicerat, jag vet! ;)

//Kajsa

2009-12-13 @ 16:44:01
URL: http://kajsaruth.blogg.se/
Postat av: josefin

Hej! försökte på mig att sy en dold dragkedja, gick kanske inte så bra. dragkedjan blev lite synlig :P my bad. men din blogg var iallafall till stor hjälp!

2010-01-04 @ 20:49:21
Postat av: Sofia

Syr man bara med raksöm??

Ska man backa i början och så eller är det bara att sy?? :)

2010-01-17 @ 12:00:50
URL: http://soofiiass.blogg.se/
Postat av: Josefin

Svar till Sofia:

Ja, det är bara att sy med raksöm och du ska alltid fästa i början och slutet genom att backa.

/Josefin

2010-01-18 @ 19:34:54
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej!

Tack för en fantastisk beskrivning! Jag funderar på att om jag har ett liv och en kjol som ska sys ihop och ha en dragkedja som börjar i livet och sedan fortsätter ner i kjolen, ska jag sy ihop de båda delarna först och lämna endast för dragkedjan?

Jättefin blogg, hit kommer jag att återvända :)

2010-02-14 @ 11:02:28
Postat av: jula

hej!

det här med att göra en smock,ska man sy en rad åt vänster och sen en rad åt höger eler? jag bara undrade för ja va lite osäker på det!



tack för super bra tips!

2010-03-15 @ 08:44:03
Postat av: (det ska stå julia åvanför)

ojdå,nu fick jag visst heta jula istället!



kramar JULIA!! <3

2010-03-15 @ 08:45:33
Postat av: Karin

Har våndats för att sy i ett dolt blixtlås i en balklänning i chiffong + taft. Nu är det gjort!!

Tack för en mkt bra beskrivning!

2011-04-19 @ 15:01:34
Postat av: Sandra

Tack för en superbra beskrivning, hade tänkt sätta hyskor bak för att stänga en långklänning i chiffong jag syr men efter din beskrivning ska jag våga mig på att testa en dragkedja :)

2011-06-03 @ 16:59:57
URL: http://Frokenudd.wordpress.com
Postat av: Fanny

Tack för en fin liten tutorial, Josefin! Utan den hade jag fått seriösa problem med sömnaden idag...

Postat av: Jenny Löfgren

Åh tack för det! Nu kan jag äntligen sy i min dragkedja :D

2012-05-09 @ 14:27:32
Postat av: Izza B

Hej!
jag måste bara säga att jag älskar detta inlägg. jag är själv bloggare och utbildar mig för att bli en modedesigner. Jag har fått en bok av mamma om sömnad, men jag fattar inte ett ord av vad som står. Men du förklarade jätte bra, och räddade mig verkligen. Tack så mycket!
kramar

2012-11-29 @ 18:11:00
URL: http://mondoblog.se/designandlife/
Postat av: Fanny

Bra förklaring! Fick inte riktigt till det på min blus. Tack :)

2013-02-04 @ 18:10:42
URL: http://fannybirgersson.blogspot.com
Postat av: Chatarina

Tyvärr blir mitt blixtlås synligt. Jag tycker att jag gör efter. Din beskrivning. Det blir synligt när man sätter på sig klänningen och spänns ut.

2014-04-09 @ 17:20:07

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback