Hur man syr en garderobsförvaring

Här kommer en enkel beskrivning på hur du syr en garderobsförvaring.


Du behöver 5 delar till detta projekt:
Baksidor     2st     40x73
Fickor         3st     45x86

Vik fickdelarna på mitten så att de blir smala men långa. Stryk vikningen.


Nu är det dags att forma fickorna. Jag gjorde fyra fickor på varje rad med detta kan varieras beroende på hur stora fickor man vill ha.

Räkna bort 1cm på varje kant och sätt en nål där för att markera. Markera ut mitten på fickdelen med en nål, och mät sedan ut mitten mellan mittennålen och den yttersta nålen. Mellanrummet mellan nålarna kommer nu vara 21cm.

Nu ska du forma fickorna så att den totala längden på fickdelen blir 40cm. Varje mellanrum på fickdelen som var 21cm ska alltså bli 9.5cm. Vik ett motveck vid varje nål för att forma fickorna.

Så här ska fickdelen nu se ut. Sy en sicksacksöm i nederkanten så att alla vecken håller sig och ta sedan bort alla nålar.
Gör lika dant med alla tre fickdelar.


Dekorera fickdelerna om du vill det, t.ex. med en applikation, broderi eller tryck.
Jag gjorde enkla applikationer av vanliga former i olika färger. 


Sy fast fickdelarna på den ena av baksidedelarna. Fickan längst ner nålar du fast i nederkanten av baksidetyget. Den mittersta och översta fickan får du sedan mäta ut var du vill ha, lägg dem upp och ner och sy fast med raksöm. Vik sedan upp fickdelarna så att de kommer åt rätt håll och sy en raksöm så att du delar av varje ficka på vardera fickdel.

Lägg den andra baksidedelen över fickorna och vändsy ihop. Lämna öppet i överkant och vänd sedan den åt rätt håll.


Vik överkanten runt en galge och sy fast vikningen med raksöm. FÄRDIG!

Kommentarer
Postat av: linnea

bra tips :)

kika gärna in på min blogg och berätta vad du vill läsa om!

2010-12-28 @ 22:43:26
URL: http://linneamariaa.devote.se
Postat av: Hanna

Hej! Spana gärna in min blogg på http://wordsbyme.se Där hittar du mina senaste shoppingfynd, fina bilder, diverse tankar osv.. Ha en trevlig kväll!

2010-12-30 @ 17:33:08
URL: http://wordsbyme.se
Postat av: matilda

Smart! En sådan ska jag prova att sy så fort jag får material! perfekt för mig att ha i stallet har så mycket grejer där

2011-01-14 @ 16:00:51
URL: http://farrixmo.blogspot.com
Postat av: Ida

Jag tycker att du har en skitfin blogg! Har du ork så slå även ett öga på min :D.

2011-05-08 @ 13:33:07
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback