På gång; korsetten

Hade äntligen lite tid över ikväll, så i några timmar har jag jobbat med min korsett. Klippte ut delar till yttertyget och fodret, det blev lite restbitar från stuvlådan. Sen sydde jag ihop yttertyget och fodret, sydde kanaler till fjädrarna och det sista jag har gjort är att stoppa in fjädrarna.  

Jag är lite missnöjd med passformen över bysten. Även fast jag gjode en provkorsett som jag tyckte satt bra blev det helt annat när jag stoppade i fjädrarna. Den liksom mer plattar bysten än lyfter den. I övrigt så tycker jag att den passar jättebra.

Det jag har kvar att göra nu är att sy på kantband och att hamra öljetter. Det var mycket enklare och går mycket snabbare att sy en korsett än jag först trodde.


Korsettens yttertyg


Korsettens foder

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag kan hålla med om att spiralerna plattar till bysten! Sjukt irreterande. >.<

2009-05-07 @ 08:23:08
URL: http://dittvackrajag.blogg.se/
Postat av: Hannah

Jag har ett tips för att få mer "yppig" byst med korsett, viktigt att korsetten inte går för högt och framförallt inte går in mot kroppen. Men kan även ta in lite extra precis under bysten och ytterligare lite uppåt, så man får en "hylla" att lägga dem på. Korsetter som inte är raka upptill, utan går ner lite mitt fram tycker jag även brukar vara mer smickrande för bysten.



Lycka till, den ser ut att bli snygg!

2009-05-07 @ 18:27:31
URL: http://schannalle.blogg.se/
Postat av: Lova

Kul att se att det går bra, ska bli spännande att se hur det blir!

2009-05-07 @ 19:55:57
URL: http://www.baralova.se
Postat av: Elise

Jag sydde en gång för länge sedan en kopia av en korsett från 50-talet (40-talet?). På den slutade fjädern under bysten. Sen gick det en fjäder snett från sidsömmen (började nedanför midjan) som prickade högsta punkten ovanför bysten. Då plattas bysten inte till, men ovankanten hålls upp. Den korsetten var i och för sig tänkt som ett underplagg och skulle inte synas. Jag har använt idéen när jag sytt axelbandslösa klänningar, men då lagt ett yttertyg ovanpå, och den sneda fjädern syns inte.

2009-05-08 @ 19:55:25
URL: http://elisestextilsida.blogspot.com/

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback