Hur man syr en ficka i sidsöm

Fick en förfrågan av Caroline om jag kunde beskriva hur man syr en "ficka i sidsöm". Eftersom jag gärna tar emot tips och förslag på saker jag kan skriva om blev jag jätteglad så visst ska jag beskriva hur man syr en ficka i sidsöm!
 
"Ficka i sidsöm" är en enkel och snabbgjord detalj. Syr man ett plagg tycker jag att man ska lägga ner lite extra tid på att sy dit fickor då plaggen ser mer välgjorda ut och fickor är ju alltid användbara.

Ficka i sidsöm sitter oftast i höfthöjd i byxor, kjolar eller klänningar. Med sidsöm menas den söm som går lodrät i sidan på plagget.


Meningen med att ha en ficka i sidsöm är att den ska vara dold och inte synas så mycket. I min beskrivning är plagget grönt och fickan vit men fickan ska vara samma färg som plagget om man inte vill att den ska synas.

Fickan gömmer sig i den röda rutan på bilden ovan


Det första du behöver göra är att bestämma hur stor fickan ska vara och vilken form den ska ha. Kolla gärna i något plagg du redan har som har fickor så ser du vilken form det kan vara.

Det enda viktiga när det gäller formen på fickan är att ena sidan på fickan ska vara rak, det är den sidan du ska sy fast i sidsömen (se det röda strecket ovan). Den raka sidan ska vara så pass lång att du får in handen i fickan.

Klipp ut två delar av mallen på fickan.


Fickan ska sys fast i plagget innan sidsömmen sys ihop

Bestäm var i sidan du vill placera fickan. Markera ut i sidan på framstycket och bakstycket var fickan ska sitta. Se till att markeringarna kommer mitt emot varandra på fram- och bakstycket, mät så att de kommer i samma höjd.
Sy fast fickdelarna var för sig räta mot räta.


Sy sedan ihop sidsömmen över och under fickdelarna. Sömmen ska sys 1cm in på fickan.
Den gula linjen markerar sömmen mellan fickan och plagget. Den röda linjen marker sidsömen. Den röda sömmen ska alltså överlappa den gula sömmen med 1cm 


Pressa isär sömnsmånen.


Sy sedan ihop fickdelarna längs den hela rundade sidan. OBS, sy bara i fickdelarna, inte i plaggtyget.

Lycka till!

Kom gärna med fler tips om detaljer jag kan beskriva.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Oj du gjorde det! =) Tack så jättemkt!! Detta var till stor hjälp!! =) Nu förstår jag!



Kramar!!

2009-12-11 @ 01:57:05
URL: http://carolinesodergren.blogspot.com
Postat av: lisa

vilken bra liten beskrivning! en sak som jag gärna skulle vilja att du gör, är lite olika sorters blixtlås. jag tycker det är så svårt att få till det bra. Dels vanliga blixtlås och dels dolda :) men bara om du har lust så klart, det skulle va jättesnällt!! :D

2009-12-11 @ 19:52:38
URL: http://sidenrosett.blogg.se/
Postat av: Karin

Jättefin beskrivning! Mycket pedagogisk! Min fråga är: vilken metod är den enklaste när det gäller att lägga upp byxor? hälsningar!

2009-12-12 @ 12:07:38
Postat av: mia

Hej har julens bästa tävling.

Lottar ut en helt ny Sony Ericsson Satio

Postat av: jejja

tack för tipset =) du skrev ju faktiskt så att man förstod, kanon =) kram

2009-12-13 @ 17:46:43
URL: http://www.jejja79.blogspot.com
Postat av: Alice

Om hur du sydde den svarta tyllkjolen... är på g att sy en :)

2009-12-14 @ 11:01:04
Postat av: Cissi

Hej,jag kollade bakåt i din blogg och hittade dina snygga korsetter! Jag sydde en korsett nyligen av ett klansigt tyg som rispar sig jätte mycket.. jag skulle behöva sy in den vid magen. jag vet inte om ja vågar sprätta upp halva. Har du något smart tips?

Svara görna på min mail

http://[email protected]

2009-12-22 @ 18:47:04
URL: http://[email protected]
Postat av: kattis_kitty

Du är otroligt pedagogisk! Jag har äntligen lyckats sy sidofickor :)

2011-12-31 @ 20:58:14
Postat av: Cecilia

TACK för beskrivning. Nu sprätta och gör om gör rätt :-)

2013-07-02 @ 20:48:16
URL: http://klippertill.wordpress.com

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback