Gardinbyxa

Under början av sommaren 2007 sydde jag ett par shorts av en gammal gardin från 80-talet. (Därav det underliga namnet.) Jag hade inget roligt tyg hemma och jag blev så sugen att sy något så då tog jag en gammla gardin och slängde ihop något. Jag tog mönstet från bendelen på capribyxan och kortade av dem lite så att det blev en shortslängd istället, jag visste ju att det mönstret satt bra på mig så varför inte använda det igen? Jag ville prova att sy ett par byxor med hög midja och konstruerade en linning som blev 20cm hög. Linningen satt först inte så bra så jag tog in den i sidsömmen, men oj vad glömde jag? Jo, att lägga till tyg mitt fram så att linningen skulle kunna överlappa och gå att knäppa mitt fram. Nu gick den precis på millimetern ihop och jag började att fundera hur jag skulle lösa detta, hur skulle knäppningen se ut?

image8

Jag kom på att jag kunde göra en 10cm bred "tunga" som endast syddes fast  mitt fram i överkant på bendelen och som höll ihop sidorna mitt fram på linningen med knappar. Jag tycker själv att lösningen blev skitcool. Eftersom det är tryckknappar kan man dra längst upp på "tungan" och så öppnas den hela vägen ner. Dessvärre är den inte lika rolig att stänga... men vad gör väl det när den är så rolig att öppna!!! 

image11



En modeillustration av gardinbyxan. För en gång skull använder jag färg, men jag tycker att det blev snyggt denna gång.

image28


Byxorna är delade i en söm mitt fram och mitt bak på varje byxben och sömmen är kanstickad med raksöm.

Båda framfickorna har ett insnitt för att de inte ska sticka ut från byxan.

Linningen är 20cm hög och stickad med fyra stickningar med fem cm mellanrum för att inga veck ska upptå.

Med åtta tryckkanpar i den 10 cm breda "tungan" (se beskrivning ovan) knäpper man ihop linningen.
image10

Kommentarer

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback