Mönster till vanten, jättelätt att sy!!

Tänkte beskriva hur man gör vantarna jag sydde innan jul, så att man inte förfryser fingrarna i vinterkylan. De är jätteenkelt att sy dem, bara att klippa ut delarna och sy ihop med raksöm. Beorende på vilket tyg man väljer kan man behöva sicksacka kanterna efteråt, men fodrar man dem så behövs inte ens det.
 
Det man ska börja med är att konstruera ett mönster. Formen på mönstret kan se ut som de tre delarna nedan och storleken varierar beroende på hur stora händer man har. Delen till vänster är överhandens storlek, mittendelen är samma del fast urklippt för tummen, delen längst till vänster är tummen. Kom ihåg att lägga till för sömnsmån så att inte vanten blir för liten sen när du syr ihop den. Sömnsmånen är den kant som blir över utanför raksömmen man syr ihop vantarna med. Det brukar vara lagom med en centimeter. 

Klipp ut två delar av varje mönster om du vill ha två vantar. Gör en del spegelvänd så att du får en höger och en vänstervante.

image55
När delarna är utklippta börjar man sy ihop tumdelen. Vik ihop tumdelen på mitten (se A) räta mot räta. Rätsidan på tyget är den del som ska synas utåt, de ska alltså ligga mot varandra när man syr sömmarna. Baksidan på tyget kallas avigsidan. Rätsidan markerar jag svart på min beskrivning och avigsidan är grå. 

Sy nu ihop tummen längs kanten med raksöm där jag har ritat ett rött streck (se B). Sy lika långt från kanten som du har lagt till sömnsmån.

image56
Vänd nu tumdelen så att den blir rättvänd (se B nedan), sömarna ska alltså vara inåt. Nu ska du sy ihop tummen i den del som har urklipp för tummen (se C nedan). Lägg de två delarna (B och C) räta mot räta så att tumdelen passar i den stora delens urklipp för tummen. Jag har markerat sträckan som ska sys med ett rött streck 


image57
Sen är det bara att lägga övernhandsdelen räta mot räta med underhandsdelen och sy ihop med raksöm. Om man vill kan man sy ett foder t.ex. av fleece av precis samma mönster.

Sy även på en mudd längst ut på vanten. Eller sy en kanal som man trär ett resårband igenom.

image58
 

Kommentarer
Postat av: Johanna <3

Bra att du skriver hur man syr saker :)



Vill bli modedesigner och har sytt några plagg till mig själv, jag provar mej fram :)

2010-03-11 @ 17:01:21
Postat av: Josse

Du är jätteduktig på att sy! =D

Du ÄGER!

2010-08-09 @ 18:18:11
URL: http://lillajosse.blogg.se/
Postat av: Erika

Ahh. här va de ju. Det ska jag pröva på. :)

2011-01-09 @ 10:33:12
URL: http://shopaholicans.blogg.se/

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback