På gång; jackgrunden klar

Jag har nu kommit igång med jackan. Mönsterpappret hade ännu inte kommit efter en och en halv månads väntan. Jag blev lite irriterad och tog smörgåspapper istället. Mycket tejpande blev det... Men vad gör man.

Grunden i jackan har i alla fall gått helt problemfritt. Körde allt på overlocken, förutom rynket fram, så det har gått rätt så fort. Eftersom det är en rak modell blir det mycket raka sömmar så det är bara att tuta och köra.

Har börjat att konstruera kragen, det är lite klurigt för jag har aldrig gjort en sådan krage förrut. Jag klipper i papper och provar mig fram. Visade ett ex. på en krage i papper för sambon, han tyckte att jag såg ut som grannen till Martin Beck, han som har en stödkrage, och tyckte att jag skulle bjuda på en stänkare...

När kragen är färdig kan jag börja sy fast blixtlåset. När det är på ska jag fundera på passformen. Eftersom det är en rak modell är det lite väl mycke tyg i midjan bak, funderar på att lägga några veck där. Veck är ju alltid snyggt!!

Så här ser jackan ut nu, utan krage. Ska ta hur halsringnigen lite innan kragen ska på.

image26

Kommentarer

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback