På gång; jackan igen

Sydde på jackan idag igen, fast att jag egentligen skulle göra något annat som är tusen gånger viktigare. Men vad gör man när det är så himla kul att sy. Jag kan sitta flera timmar och helt glömma tid och rum när jag syr.

Hann ganska långt idag, Nu när blixtlåset är på plats börjar det nästan att likna en jacka, men det är en del saker kvar att göra innan jag kan börja använda den.

image27

Blev i alla fall färdig med kragen idag. Hade först tänkt att den skulle vara i ett helt stycke men insåg rätt så snabbt att det behövdes lite insnitt för att forma den så det blev ett insnitt mitt bak och ett vid vardera axelsöm. Bankade ävens fast två öljetter på vardera sida om blixtlåset. Så nu är det även en dragsko i kragen så att man kan dra åt om det blir riktigt kyligt.

image28

Jobbade också med fickorna lite ikväll. Så själva bälgfickorna är på plats med det ska till ett lock också innan de blir helt klara. Det var lite klurigt att göra bälgfickor, har aldrig testat det förrut så jag visste inte riktigt hur jag skulle gå till väga. Men jag provade mig fram som vanligt. Uttrycket  "learning by doing" som John Dewey så vackert myntade passar utmärkt på mig!

Nu har jag bara ficklocken och fodret kvar att göra och att forma till jackan på något sätt bak i ryggen, men det blir nog till helgen för nu måste jag verkligen jobba med det jag egentligen ska göra...

Kommentarer

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback