Väskor

Innan jul var jag i Stockholm och köpte lite tyger som var tänkta att bli väskor att ge bort i julklapp. Men eftersom inspirationen stog still just då var det svårt att få tummen ur och sy de där väskorna. Men nu är det gjort, det är bara det att jag inte vet vad jag ska ha dem till nu...


Alla väskorna är sydda utifrån samma modell men med lite olika storlekar. De blommiga väskorna är precis likadana sånär som mönstringen på själva tyget. Av de gröna väskorna är den vänstra aningen större än de blommiga och den lilla väskan är en minimini. En väska kom inte med på bild för den har jag hunnit ge bort redan men den var sydd i grönt ulltyg med en svart förstärkt botten. Väskorna är fodrade med svart akrylfoder.

Väskan är sydd utav regtangulära bitar där de längre sidorna veckas och varje veck sys fast med en raksöm ca 10cm ner från överkant. Sedan viks tyget ihop på mitten så att de veckade sidorna ligger emot varandra och man syr ihop sidsömmen, börja sy 10cm ner från överkant och sedan ända ner i botten. Tvärvik hörnen i botten och sy ihop dem med raksöm för att få en fyrkantig botten.
Gör sedan en likadan foderdel och vändsy ihop den med yttertyget. Sy en stickning i överkant för att få en snyggare finish och sy fast handtag.

Väldigt enkel modell men det tar sin lilla tid med att vika alla vecken både i foder och yttertyg, helst om man gör fem stycken. Men resultatet blev bra och jag är nöjd med alla väskorna.




Kommentarer
Postat av: erika

Din provdocka är SÅ fin. Var kommer den ifrån?

2012-06-13 @ 07:48:05
URL: http://www.hedgehog.svensk.nu

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback