Duk i watercolor-teknik

Fortsätter i lapptekniksträsket och denna gång har jag provat på en teknik som heter watercolor. En teknik där man utgår från mönstrade små rutor som man syr ihop och liksom målar med dem. Jag tänkte att det skulle bli som en krans mitt på duken, men jag tycker inte att det gick så bra.

Jag skar ut 5x5cm rutor, ca 200st, men det blev bara att jag använde ca 150st eftersom jag sorterade ut de som skulle passa till att bli en krans, ljusa längst in, sedan mörkare för att sedan bli ljusare runt om.

Det var svårt att få det snyggt och jag kanske inte hade det enklaste tyget att jobba med heller. Tror det är tänkt att använda olika mönstrade tyger för att få en tydligare effekt mellan mörkt och ljust. När jag sytt ihop själva kransen (10x10 rutor) sydde jag dit en grön ram runt, sedan en remsa av ihopsydda rutor och avslutningsvis en grön ram. Duken är sedan quiltad med snirkelisnirkelsömmar, bara kört lite crazy svängar på frihand runt.

Jag är nöjd med färgerna och själva helhetsbilden, men inte hur kransen blev.


Den färdiga duken mäter 60x60.


Baksidan på duken och även grundtyget som jag skar till rutor och sydde ihop framsidan med. Finns på Åhlens.


Duken hamnade i alla fall ute på våran balkong, men den passar nog bättre en solig vårdag än då det är regnrusk. Men regnrusk är syälskarens bästa väder!!!

Kommentarer
Postat av: karin håll

kul blogg! :)

2012-05-03 @ 17:18:05
URL: http://dalasydd.blogg.se/
Postat av: Sanna

Vilken underbart fin blogg du har.

Trillade in här av en slump och blir så avundsjuk på allt du lyckas knåpa ihop.

Av ren säkerhet så syr jag mest barnkläder och gosedjur, passformen är lätt då.

Kommer fortsätta läsa din blogg och beundra dina verk.

2012-05-08 @ 09:21:49
URL: http://Mammasysanna.blogspot.com

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback