Hur man syr volanger

En av de vanligaste frågorna som jag får är hur man syr volanger och nu har jag äntligen tagit tag i mig själv och skrivit ihop en liten beskrivning. Nedan följer en beskrivning på hur man syr volanger liknande min svartprickiga volangklänning eller min prickiga volangkjol.

Det man måste börja göra är att bestämma hur många volanger man vill ha och hur breda volangdelarna ska vara. Till den klänning jag ska sy har jag fyra volanger. Till fyra volanger behöver man tre foderdelar. För att få längden på foderdelarna får man mäta runt sig där man vill att volangerna ska sitta, t.ex. ett mått runt höften. Ta till någon cm extra så att man kan röra sig. Tänk på att foderdelarna kan bli olika längd då man är mindre i midjan än höften.  Volangernas längd kan man ta 1,5 gånger foderdelarnas längd. Gör man det lätt för sig tar man bara hela tygbredden. 

De mått som jag använde inkl. sömnsmån:

Foderdelar:      15cm bred x 90cm lång
                      15cm bred x 110cm lång 
                      15cm bred x 110cm lång 

Volangdelar:      17cm bred x 110 cm lång
                        17cm bred x 150 cm lång
                        17cm bred x 150 cm lång
                        17cm bred x 150 cm lång


Klipp ut foderdelarna (ljusblå) och volangdelarna (mörkblå), sicksacka kanterna och sy ihop alla delar till ringar.


Fålla nederdelen på volangbitarna.


När jag syr ihop alla delar börjar jag med den nedersta volangen. Rynka ihop den nedersta volangen så att den blir samma längd som den nedersta foderdelen.

Hur man syr en rynksöm finns beskrivet HÄR

Lägg tygdelarna räta mot räta och sy ihop med vanlig raksöm. (kom ihåg att ändra tillbaka stygnlängden till normalt här)


Rynka nu ihop nästa volangdel på samma sätt men lägg nu avigsidan på volangen mot rätsidan på foderdelen. Sy ihop delarna med raksöm.


Lägg foderdelen räta mot räta  med andra volangen och sy ihop med raksöm.


För att forma mina volanger lite lägger jag veck i överkanten på den andra foderdelen. Detta för att jag är mindre i midjan än över höften.


Sen gör jag exakt lika dant igen. Syr ihop volangen avig mot räta och fortsätter med att lägga den sista foderdelen räta mot räta och syr igen.  


På den översta foder- och volangdelen lämnar jag en bit öppet i sidsömmen. I denna öppning kommer jag att sy i blixtlåset så att jag kommer i klänningen.


Dessutom lägger jag även veck på denna foderdel. Mät din linning om du syr en kjol eller livets nederdel om du syr en klänning. Fodrets översida ska bli exakt lika lång som den.

Rynka och sy på den sista volangdelen i foderdelen räta mot avig. 


FÄRDIGA VOLANGER!
Nu är det bara att sy fast linning eller liv så är plagget färdigt!

Om du följer min beskrivning, skicka gärna en bild så att jag får se hur det gick!

[email protected]

Kommentarer
Postat av: Läsare som lärt sig.

Fint! Din blogg är fantastisk tack för alla tips och tricks! Jag undrar om du inte kan tipsa om lite bra symaksiner. Jag använder min mammas gammla just nu men den börjar få några år på nacken.

2009-08-03 @ 13:52:57
Postat av: fruktsoda

Tack så mycket:)

Ska snart sy en volangklänning när jag köpt tyg;) då jag inte visste hur man syr volanger har du varit till stor hjälp:D

2009-08-03 @ 15:06:19
URL: http://fruktsoda.devote.se
Postat av: Sofie

Precis såhär borde du fortsätta blogga :) Vi lär oss massor tack vare din hjälp! Keep up the good work

2009-08-03 @ 22:36:06
Postat av: Ellen

åh så himla king!! du är verkligen grym!! :D

om man vill få in en dagkedja där, hur tycker du att man ska göra då?

2009-08-06 @ 10:29:59
URL: http://kallamigellen.blogg.se/
Postat av: Josefin

Svar till Läsare som lärt sig:

Roligt att du gillar min blogg. Ska fundera om jag kan skriva ihop något om min a symaskiner så småningom.



Svar till Fruktsoda:

KUL! Då vill jag gärna se hur den blev när du är färdig. Lycka till



Svar till Sofie:

Roligt att jag kan hjälpa till!



Svar till Ellen:

Hur jag tycker att man ska sy fast dragkedjan? Ja, hur ska jag förklara det. Sy först fast livdelen eller linning och lämna öppet i sidsömmen även där. Sen syr du fast dragkedjan i både volangen och foderdelen samtidigt. Hoppas att du förstog.



/Josefin

2009-08-06 @ 12:15:48
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Anna!

TACK TACK TACK! Perfekt beskrivning! Lovar att skicka bild när min är klar, kan dock ta ett tag :P Jag älskar färgen på din klänning och den där prickiga volangklänningen va helt underbar!

2009-08-21 @ 14:25:58
Postat av: Anna

Kom på att ja kan lägga upp den på bloggen sen så kan du ju kika in där! ;D

2009-08-21 @ 14:27:18
URL: http://dressyourself.blogg.se/
Postat av: Sigrid

Hej! Skulle inte du kunna visa hur man syr en velourklänning liknande den här: http://www.monkigirl.com/collection/#/product114

2009-09-01 @ 16:52:59
URL: http://sigridlinnea.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan! Sjukt bra blogg! Får man fråga vilken storlek du har i kläder? Då blir det lite lättare för mig att följa din mall :) Tack på förhand!

2009-09-14 @ 21:20:19
Postat av: Josefin

Svar till Sigrid:

Tyvärr är det inte riktigt min stil så en sån klänning kommer jag inte att sy.

Svar till kommentar 2009-09-14 @ 21:20:19:

Jag har ungefär strl 38-40.



/Josefin

2009-09-18 @ 22:18:21
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: sandra

skulle du kunna visa hur man syr en veckad kol ?



skulle VERKLIGEN vela veta..



tack i förvg :)



KRAM! :)

2009-09-30 @ 17:36:31
URL: http://booxeen.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej ! jättebra blogg du har. jag håller på och ska sy ett linne med volanger och försöker klura ut hur man gör. det här inlägget hjälpte lite, men dock undrar jag hur du menar med "Volangernas längd kan man ta 1,5 gånger foderdelarnas längd. Gör man det lätt för sig tar man bara hela tygbredden" ? Tacksam för svar !

2009-10-01 @ 21:07:14
URL: http://gazela.blogg.se/
Postat av: Josefin

Svar till gazela.blogg.se:

Volangens längd måste vara längre än fodrets eftersom den ska rynkas ihop och bli en volang. Hur lång man gör volangen spelar egentligen inte någon som helst roll, det beror bara på hur myckt rynk man vill ha. Jag tog som exempel att klippa volangbiten 1.5 gånger längre än fodret.



När man köper tyg är tyget oftast upprullat på en rulle och man bestämmer den längd man vill ha t.ex. 1 meter. Bredden på tyget är oftast 140-150cm, och det är det jag menar med tygbredd.

Lycka till med linnet!

/Josefin

2009-10-02 @ 15:25:36
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Linnea

asså världens bästa blogg om tips på hur man syr! jätte bra faktiskt! om jag inte hade läst det här och gjort på mitt eget illla vis utan några mönster hade det blivit helt galet. Tack så jätte mycket! :)

2009-12-17 @ 23:12:59
URL: http://linneamalmesjo.blogg.se/
Postat av: Sarixa

Hej! Fantastisk blogg! Ska lägga till den i mina länkar på min egen blogg. Jag funderar på att sy en volangklänning, men jag hade tänkt mig att först sy ett "fodral" och sätta ett gummiband längst upp så att den blir lätt att komma i. Sedan hade jag tänkt mig att fästa volangerna på fodralet. Skulle detta gå att göra? Verkar lite enklare än din variant. Mycket tacksam för svar,

hälsn.

Sarixa

2010-10-13 @ 11:37:23
URL: http://sarixa.wordpress.com
Postat av: Malin

Åh, vad bra beskrivning! Måste kolla in din blogg, verkar ju hur bra som helst :) Kram

2011-03-19 @ 23:01:56
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Åsa

hej!! Tänkte ställa en mer privat fråga.... Men jag hittar inte din email? :) Mvh Åsa

2011-04-25 @ 09:19:42

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback