Man kan vara arg, och så kan man vara arg...

Hade ikväll lite tid, lite tyg och stor lust att sy någonting, så det fick bli en enkel neccesär. En neccesär som tar ungefär 15minuter att göra. Sicksacka kanterna, sy fast dragkedjan och sy ihop kortändarna, helt enkelt jätteenkelt. 

Allt flöt på bra ända tills neccesären var klar och jag skulle öppna dragkedjan. Då, helt plötsligt, fungerade den inte, jag drog och drog och ingenting hände. Jag slet i 45 minuter för att försöka få upp dragkedjan. Jag smorde den, tryckte till spiralerna, pillade och slet.

Under den tid jag försökte hade jag kunnat sy tre nya neccesärer men istället blev jag bara argare och argare...

Sen kom min sambo hem och ilskan gick ut över honom. 


Den krånglande dragkedjan...


Och så här såg förresten neccesären ut. Mönster finns HÄR

Kommentarer
Postat av: Jessica

Använder du bara en vanlig hushållsmaskin när du syr? Du använder dig inte av någon overlock eller så?

Väldigt fina resultat måste jag säga, självlärd? Har nämligen gått textil och konfektion, och då lärt mig alla dessa steg mönster från grund, sömnad, modeteckning, material lära osv..

Du är väldigt duktig!

2008-10-10 @ 18:10:25
URL: http://articblueberry.se
Postat av: Josefin

Svar till Jessica:

Jag har en Pfaff expression 2022 (vanlig symaskin)och en Husqvarna huskylock 905 (overlock).

Ganska basic maskiner men de täcker gott och väl till mina behov.

Pfaffen har de vanligaste sömmarna + några dekårsömmar som jag aldrig haft användning för. Den är stark och känns stadig och stabil och krånglar aldrig. De egenskaperna tycker jag räcker långt.

Overlocken är väl lite en budgetvariant men jag tycker också att den täcker de behov som jag har. Men visst hade det varit roligt med en maskin som syr coverlock också...

Jag gillar den "proffsiga" locken plaggen får av overlocken så jag syr alla synliga sömmar med den istället för att sicksacka.



Jag är i stort sett självlärd. Har läst en 10poängskurs mönsterkonstruktion på universitet, men den gav inte så mycket nytt utan var mest som inspiration.



Tack för kommentaren!

/Josefin

2008-10-10 @ 19:08:15
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Jessica

Svar:



Jag syr inget just nu, eftersom min symaskin har krånglat och måste lämnas in på lagning! Men så småningom så ska jag väl börja sy, det börjar klia i fingrarna nu!

Absolut, en overlock är guld värd faktiskt! Man klarar sig väldigt långt på en raksömsmaskin och en overlock.



Mönsterkonstruktion är inget jag tycker är roligt, men man har mycket nytta av den.



/ jessica

2008-10-11 @ 13:31:51
URL: http://articblueberry.se
Postat av: Anonym

jag sydde den och lade upp en bild på den på min blogg.

skrev självklart att mönstret är från dig!

jätefin! du är så duktig!

2010-05-24 @ 15:57:17
URL: http://enuppdatering.blogspot.com/
Postat av: isa

jag sydde en och det blev precis som ett pennfack..

2011-04-22 @ 13:13:01

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback