Hängselbyxa

Efter ett lyckat resultat med gardinbyxan tänkte jag än en gång köra på samma spår och ta bendelsmönstret från capribyxan. Jag hade nu äntligen åkt till storstan för att shoppa tyg och kommit hem med min favorittextil - denim. Nu var det ett par hängselbyxor med hög midja som gällde. Och denna gång skulle jag komma ihåg att linningen ska överlappa mitt fram så att den går att knäppa. Allt annat är i stort sett likt gardinbyxorna, förutom att jag gjorde dem lite kortare och la till hängslen.


image26

Det roliga som hände dagen efter jag var färdig med byxorna var att jag läste Sofi Fahrmans "stilometer" på Aftonbladet  där det på neråtpilen stog att det nu var dags att hänga av sig hängslena.

Inte för att jag bryr mig så himla mycket om vad hon skriver men det var bara så lustigt att det var precis när mina byxor blev klara som det stog. 
 
Som tur var valde ju jag att ha såna hängslen som går att knäppa bort om man får lust för det, för shortsen vart helsnygga även utan hängslen.


En modeillustration till hängselbyxorna.

image26



Byxorna är delade i en söm mitt fram och mitt bak på varje byxben och sömmen är kanstickad med raksöm.

Båda framfickorna har ett insnitt för att de inte ska sticka ut från byxan.

Linningen är 20cm hög och knäpps med fyra jeansknappar.

Linningen har fyra jeansknappar där man kan sätta fast hängslena.

Hängslena är helt raka och fyra cm breda och har knapphål i vardera ände.

image14

Kommentarer
Postat av: karolina

Du e ruggigt duktig på knäppningar.... :O Jag undviker knappar och gylfar skarpt, fixar det inte helt enkelt utan blir skakig när jag vet från början att jag kommer förstöra plagget lool.

2008-10-22 @ 01:06:19
URL: http://egobollen.blogspot.com
Postat av: Emma

Oj, de här påminner om ett par shorts jag sydde till en kollektion under en kurs jag läste i Umeå. Kolla under pysselkategorin på min blogg så ser du. :) Har du ritat mönstret själv?

2008-11-13 @ 14:11:54
URL: http://emmaogren.blogg.se/
Postat av: Mia

Hejsan, finns det"mall" till hur man syr byxorna? De är jättesnygga! :)

2009-01-24 @ 18:22:02
Postat av: Josefin

Svar till Mia:

Tyvärr finns det ingen mall till byxorna. Jag har tagit bendelen och kortat av den från ett annat mönster och konstruerat linningen och hängslena själv.

/Josefin

2009-01-25 @ 12:51:05
URL: http://josefindesign.blogg.se/
Postat av: Fredrik

super snygga! Har själv tänkt att göra ett par hängsle byxor fast hängslena skall ha liknande skärpspänne så man kan justera längden, sen fick jag några sådana hängsle spännen. så någon gång i framtiden kommer jag att sy dem. Tack för den fina bloggen!!!!!!

2011-08-16 @ 13:10:23

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback