Cargobyxa

Sydde våren 2007 ett par byxor i denim från ett färdigt mönster. Jag var inte nöjd med utseendet på linningen så jag konstruerade om den och blev jättenöjd med slutresultatet. Byxorna sitter nu som en smäck!

image8

Mönstret är från Burdas tidning easy fashion -07 (för övrig en jättebra tidning, rekomenderas för den som vill sy enkla snygga plagg med lätta sömnadsbeskrivningar)



En modeillustration med lite gammeldags stil, 1930-tal, av cargobyxan och den virkade jackan.

image25



Byxorna är delade i en söm mitt fram och mitt bak på varje byxben och sömmen är kanstickad med sicksack.

Fram på vart knä finns en slå som förstärkning och som blir en snygg detalj. Även den är kantstickad med sicksack.

Båda framfickorna har ett insnitt för att de inte ska sticka ut från byxan och som är kantstickad med sicksack.

I fållen i nederkant finns en dragsko.

Bakfickan är konstruerad så att mittsömmen på byxbenet går över i fickan.

Linningen är 10cm hög och öppnas med tre jeansknappar. Linningen måste sitta ganska lågt på höften för att man ska komma i byxorna då det inte är någon gylf (el. annan dragkedja) som kan öppnas. I linningen finns fyra breda skärphällor som kan öppnas med en knapp men som mest finns för att det är en snygg detalj.

image6

Kommentarer

Kommentera/Fråga här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar/Fråga:

Trackback